Dieta dla zdrowych zębów

Zdrowe zęby to nie tylko odpowiednia higiena jamy ustnej oraz regularne wizyty u dentysty. Istotne jest także spożywanie odpowiednich produktów, bogatych w składniki mineralne oraz witaminy. Zobaczcie co jeść i pić a czego unikać by cieszyć się pięknym, zdrowym uśmiechem.

Wiedzieliście, że truskawki mają właściwości wybielające zęby, marchew oczyszcza przestrzenie międzyzębowe, a zielona herbata dostarcza fluoru? Niewiele osób zdaje sobie również sprawę, że szkodliwe dla szkliwa zębów są owoce cytrusowe i pikle a batoniki fit zrobione z ziaren i suszonych owoców sprzyjają powstawaniu próchnicy.

Codzienna dieta może być pełna pułapek dla zdrowia zębów. Powszechnie wiadomo, że nie sprzyjają im słodycze i napoje gazowane. Zawarty w nich cukier jest przyczyną próchnicy zaś zagrożeniem dla szkliwa jest kwas fosforowy i cytrynowy zawarty w słodzonych napojach. Jednak zęby są narażone na działanie cukru również gdy spożywamy świeże owoce, naturalne słodycze jak rodzynki i suszone owoce czy produkty o wysokiej zawartości węglowodanów, jak białe pieczywo, chipsy, frytki i makarony al dente – ich części często przyklejają się do zębów lub zostają w przestrzeniach między nimi. Sama ślina nie wystarczy do usunięcia cukrów z powierzchni zębów, dlatego ważne jest regularne szczotkowanie zębów po posiłkach. Wspomniane już owoce cytrusowe oraz warzywa z octem przez zawarte w nich kwasy powodują erozję szkliwa. Dlatego po ich spożyciu należy pamiętać przynajmniej o przepłukaniu ust. Kwasy atakujące zęby znajdują się również w tabletkach witaminowych oraz w winie – tak białym jak i czerwonym. Również miłośnicy kawy muszą uważać – zawarta w niej tanina niszczy szkliwo i może pozostawiać na zębach brązowawe plamy.

Jaka zatem powinna być dieta dla zdrowych zębów? Przede wszystkim bogata w nabiał. Wapń zawarty w żółtym serze, mleku czy jogurtach, uzupełnia poziom minerałów wypłukiwanych z zębów, wzmacnia je i zwiększa przepływ śliny, która niszczy groźne dla jamy ustnej bakterie. Samo mleko jest źródłem witaminy D, wspierającej dobroczynne działanie wapnia, a wraz z jogurtami zawiera dużo fosforanów przywracających zębom blask. Z kolei żółty ser podnosi pH płytki nazębnej, zmniejszając tym samym ryzyko rozwoju próchnicy i zapalenia dziąseł. Zawiera też difosforany, wykorzystywane często do produkcji past do zębów, których zadaniem jest wzmocnienie szkliwa poddawanego niekorzystnemu działaniu kwasów. Osoby uczulone na białko krowie mogą w swojej diecie korzystać z nabiału opartego o mleko kozie.

Wchłanianiu wapnia sprzyja witamina D, którą łatwo można znaleźć w tłustych rybach, jak makrela czy łosoś. Zawierają także fosfor, obecny również w mięsie oraz tofu, który chroni szkliwo zębów. Witaminy, szczególnie witaminę A wpływającej na odbudowę szkliwa, można znaleźć w wołowinie, rybach, tofu, drobiu, zielonych, liściastych warzywach, fasoli, produktach pełnoziarnistych i orzechach. Te ostatnie są również źródłem wapnia a orzechy włoskie mają bogatą zawartość błonnika, żelaza, magnezu i kwasu foliowego, który pomaga odbudowywać uszkodzone komórki w tkankach dziąseł.

Dla zdrowia zarówno zębów jak i całego organizmu należy spożywać dużo warzyw. Wspomniana już surowa marchew oczyszcza przestrzenie międzyzębowe z resztek pożywienia, przyczyniając się tym samym do zwalczania kamienia, ale także mineralizuje zęby, wzmacnia dziąsła i stymuluje wytwarzanie śliny, oczyszczającej jamę ustną z cukrów, kwasów i bakterii. Podobną rolę pełni błonnik zawarty w takich roślinach jak brokuł, kalafior i kapusta. Warto jeść również soczyste warzywa, takie jak ogórek, seler i papryka – zawarta w nich woda bilansuje ilość cukru w jamie ustnej.

Z kolei picie zielonej herbaty dostarcza zębom fluoru, który wzmacnia szkliwo i zębinę.

Komponując zróżnicowaną i zrównoważoną dietę należy mieć na uwadze nie tylko korzyści dla całego organizmu, ale i dla zębów. Ich zdrowie wpływa bowiem na zdrowie całego organizmu.

Znajdź nas na mediach społecznościowych:

Al. Witosa 15B
35-115 Rzeszów

3 + 2 =